hhhhasttjejen

Jag finns även på instagram; @hhhhasttjejen

Scones

Kategori: Allmänt

Jag gjorde Scones med systra mi, här på morgonkvisten (med lite hjälp av mor min).
Jag älskar Scones, en riktig engelsk klassiker med lite marmelade i det skurna brödet.
Väldigt enkelt!
 
Scones
Ca 16 st
 
Du behöver:
8 dl vetemjöl
1 tsk salt
3 tsk bakpulver
100 g rumsvarmt margarin
3 dl mjölk eller filmjölk
 
Gör såhär:
1.) Sätt ugnen på 250 grader.
2.) Blanda i alla ingredienser förutom mjölken/filmjölken.
3.) Knåda degen och häll sedan ner mjölken i omgångar.
4.) Knåda allt vad du har, men jobba inte för länge med degen! Degen skall bli luftig.
5.) Nu skall du rulla degen till medelstora bollar, du får göra vilken storlek du vill men tänk på att bakpulvret kommer göra brödet något större i ugnen. När du rullat en del av degen till en boll så platta till bollen på bakplåten (kom ihåg bakplåtspapper) och gör så med hela degen. Om du inte får plats med alla bollar på en plåt, så sätt de övriga på en egen bakplåt och grädda dem efter första plåten.
6.) Nagga de platta och ogräddade brödet med en gaffel (de små hålen på brödet, på bilden, är gjorda av gaffeln). Att nagga brödet är bara för att det ska vara snyggt.
7.) Grädda i 10 minuter.
När de är klara:
Lägg en ren kökshandduk i en ganska stor brödkorg och placera sedan Scones*en i korgen och vik sedan över halva delen av handduken över brödet, så att de håller värmen.
 
Servera & njut!

Kommentarer

  • Tilda Edin säger:

    Hejsan! Superfin blogg.
    Allt väl? :)

    Svar: Tack så jätte mycket! Neej, jag är inte riktigt på topp...fick en taskig kommentar om min bloggMen tack ändå, själv?
    Febe

    2013-01-19 | 18:50:32
    Bloggadress: http://tildazblogg.blogg.se
  • Mamma säger:

    De var jättegoda! Smasken! Tack så mycket!

    Svar: Tack så jätte mycket! Det var så lite! Puss
    Febe

    2013-01-19 | 19:35:04
    Bloggadress: http://roseart.blogg.se
  • Alva säger:

    Hej! Fin blogg! Allt bra med dig? :)
    Kram :)

    Svar: Hej! Tack så mycket! Ja, allt är bra! Fick en taskig kommentar om min blogg tidigare idag, så då var jag inte på topp...men nu har jag kommit över det! Själv, allt bra?
    Kram
    Febe

    2013-01-19 | 20:20:23
    Bloggadress: http://alvac.webblogg.se
  • Hanna S säger:

    tack för jätte fint recept!
    ska baka dom i morn:)
    <3

    Svar: Jaa, tack själv! Kul att du tyckte om det! Blogga gärna resultatet, hur det gick och så. Jag följer ju dig;)Kram
    Febe

    2013-01-19 | 20:38:21
    Bloggadress: http://jolihanna.bloggplatsen.se
  • Jenny säger:

    Ser gott ut:D

    Svar: Ja, de är super goda!
    Febe

    2013-01-19 | 21:41:33
    Bloggadress: http://mylittleponi.blogg.se
  • nellie berntsson säger:

    hej söta du...!
    såg din kommentar på min blogg om detta inlägget, jätte fint inlägg. du har en söt liten blogg, fortsätt kämpa på bara, hoppas du har en bra dag! / nellie

    Svar: Tack så jätte mycket för att du besökte min blogg igen, och tack för det fina stödet!
    Febe

    2013-01-20 | 09:09:15
    Bloggadress: http://nellieberntsson.se
  • Faffo täti säger:

    Det såg gott ut. Blir sugen på att göra några själv!

    Svar: Ja, de är super goda! Gör några, de är det värt!
    Febe

    2013-01-20 | 11:27:40

Kommentera inlägget här: